Dansen als een aap, vliegen als een vogel, galopperen als een paard, brullen als een leeuw. Mijn dochter is pas 15 maanden oud maar doet – op haar manier – al vrolijk mee als ik in een gekke bui al deze dieren imiteer in de kamer.  Heerlijk toch, dat kinderen niets liever doen dan bewegen, dansen en geluid maken. Er is nu een boek dat hier gebruik van maakt en kinderen op die manier al heel jong kennis laat maken met yoga: ‘Het dansende dierenbos’.

In Het dansende dierenbos komen dieren, muziek en yoga samen. In het boek vind je een cd met elf liedjes: over de boom in het bos, de inwoners van het bos en de heerlijk warme zon. In het boek vind je de dieren terug, samen met de bewegingen die ze maken. De liedjes en houdingen beginnen actief en staand (dansen als een aap, soepel als een kat, in galop als een paard) en eindigen rustig en liggend (zo lang als een slang, ontspannen in de zon). Het hele boek samen vormt een goed opgebouwde yogales, maar gedurende de dag af en toe een liedje met een oefening kan ook.

boek yoga

Plezier staat voorop

Mijn meisje is– net als veel kindjes – het liefst de hele dag in beweging. Als ik een oefening van één van de plaatjes nadoe, doet ze fanatiek met me mee. Hoe leuk! Is jouw kindje al wat ouder, dan kunnen ze de oefeningen op de plaatjes zelf proberen. Ook staat beschreven hoe je ademhaling moet zijn (net als bij volwassenen yoga), dus oudere kinderen kunnen ook hier mee oefenen. En bij kinder-yoga gaat het om het plezier, dus een kind doet de oefeningen altijd goed!leeuw1

Zelfvertrouwen

Wat ik zo leuk vind, is dat de dieren in het dierenbos de kinderen allemaal iets meegeven: zelfvertrouwen, kracht, spontaniteit, plezier en ontspanning. Kinderen raken hun energie kwijt door deze manier van bewegen en vinden makkelijker rust en ontspanning door de laatste oefeningen in het boek. Door de afwisselende moeilijkheid  van de oefeningen krijgen kinderen zelfvertrouwen door de houdingen die ze meteen goed kunnen. Dat kunnen ze gebruiken voor de oefeningen die ze moeilijker vinden.

Enthousiast

Je merkt al, ik ben erg enthousiast over dit mooie boek. Ik vind het concept te gek: lekker energiek bezig zijn, maar ook heerlijk ontspannen. Bewegen is zo belangrijk voor kindjes en met de mooie plaatjes en vrolijke liedjes kan geen kind (en geen ouder) stil blijven zitten, dat garandeer ik je! Yoga klinkt misschien wat groots, maar het past juist heel goed bij kindjes, zo leert dit boek me. Ook voor kinderen is het goed om bewust te ademen, zelfvertrouwen te krijgen door te bewegen en  te genieten van dansen én van rust.
Benieuwd geworden? Op de website vind je alle info en kan je het boek digitaal inzien.

boek yoga2